Nu kører koen snart på fisk
Det har ikke altid været helt klimavenligt, når BlueKolding arbejder for at klimasikre Kolding, for eksempel i forbindelse med kloakseparering og andet gravearbejde. Gravkøer og andre store maskiner bruger nemlig masser af diesel, der genererer en hel del CO2-udledning. Men inden længe vil den fossile diesel være erstattet med brændstof udvundet af organisk materiale, og det er en god nyhed for klimaet.
Den gode nyhed hedder ’HVO100 Diesel’ og er diesel helt uden fossile brændsler. Produktet er fremstillet af organisk materiale som affaldsfisk og vegetabilske olier, blandt andet fra sojabønner, og der er mange miljøfordele ved den nye biodiesel. For eksempel udledes der op til 33 procent færre partikler, og vigtigst af alt reduceres CO2-udledningen med helt op til 90 procent. Brændstoffet kan blandes med traditionel diesel, men kan også bruges rent, og det kan fyldes i tanken på maskinerne, uden at de på nogen måde tager skade eller skal justeres.
Det er BlueKoldings entreprenør, Per Aarsleff A/S, som er begyndt at anvende Biodiesel på udvalgte projekter. Efter planen skal alle maskiner, som arbejder på BlueKoldings kloaksepareringsprojekter, køre på HVO100 Diesel.
”Det glæder os meget, at gravkøerne snart kører på ’fisk’. En ting er, at vi i BlueKolding kæmper for klimaet, men at vi nu samtidig undgår at belaste det yderligere i forbindelse med anlægsarbejde, det er simpelthen fantastisk,” siger Pia Ravnskjær Rasmussen, der er projektchef i BlueKolding.
Efter planen vil alle maskiner, som arbejder på BlueKoldings kloaksepareringsprojekter, køre på biodiesel i 2022. I første omgang drejer det sig om de maskiner, som arbejder i Lunderskov, Tved og Christiansfeld.
