BlueKolding nomineret til fornem pris

BlueKolding er som den ene af tre virksomheder nomineret til prisen for Danmarks bedste udbud. Det lyder måske ikke helt så sindoprivende som en Oscar eller en Grammy, men BlueKoldings kunder har alligevel grund til at glæde sig over nomineringen, forklarer direktør Per Holm. Den er nemlig et udtryk for, at BlueKolding er rigtig god til at at bruge kundernes penge fornuftigt og få det optimale ud af dem.

BlueKolding er nomineret til prisen Danmarks bedste udbud, der uddeles Foreningen af Offentlige Indkøbere, IKA. Det konkrete udbud, der kan indbringe BlueKolding prisen, og som allerede har sparet selskabet mange penge på vegne af kunderne, handler om såkaldt beluftning på centralrenseanlægget i Agtrup.

Små bobler – store besparelser

BlueKolding har hidtil brugt ca. 1,6 mio. kWh om året på at piske ilt ind i vandet, så de bakterier, der er med til at rense spildevandet,  har de nødvendige betingelser. Men i stedet for store og meget energikrævende “piskeris, ligger der nu store måtter på bunden af renseanlæggets bassiner, der gennem tusindvis af små huller puster ilt ind i vandet. Måtterne er langt mere effektive end de gammeldags ”piskeris”, og så bruger de langt mindre strøm.

”De 1,6 mio. kWh om året, vi bruger på at tilføre ilt til vandet, bliver fremover reduceret til 900.000. Vi kommer til at spare i alt 25 % på centralrenseanlæggets energiforbrug, og det svarer til 8 % af BlueKolding samlede forbrug,” fortæller direktør i BlueKolding, Per Holm.

En anderledes proces

Men besparelserne stopper ikke der. Selve udbudsprocessen, og dermed indkøbet af løsningen, er nemlig det, der har skaffet BlueKolding nomineringen til Danmarks bedste udbud. Det er blandt andet et udtryk for, at både økonomi og kvalitet er blevet optimeret i processen, og det er sket i samarbejde med de leverandører, der bød på opgaven. Kaj Stjernholm fra virksomheden Stjernholm A/S, der endte med at få ordren, forklarer:

”Vi blev udvalgt som én af tre tilbudsgivere, og så blev vi en del af en proces, vi ikke har prøvet før. BlueKolding gik simpelthen i dialog med os om at optimere tilbuddet og finde frem til, om vi ville kunne løse opgaven både bedre og billigere, end vi umiddelbart havde forestillet os og regnet os frem til,” forklarer Kaj Stjernholm.

Det lyder umiddelbart som en rigtig god fidus: Man udbyder en opgave, får nogle tilbud og vælger de tre bedste. Derefter sætter man sig til forhandlingsbordet med de udvalgte leverandører og finder ud af, hvordan tilbuddet kan blive endnu skarpere, og opgaven kan løses billigere. Og det er en god fidus – vel at mærke for begge parter. Både udbyder og tilbudsgiver. De besparelser, som de to parter finder og forhandler sig frem til, deler de nemlig i porten.

Monopol forpligter

Per Holm og BlueKolding kan glæde sig over, at de nu i samarbejde med leverandøren Stjernholm A/S får løst opgaven bedre og billigere, end hvis der havde været tale om en traditionel udbudsrunde.

”Hos BlueKolding har vi et helt grundlæggende princip, der hedder monopol forpligter. Det betyder, at vi føler os særligt forpligtede til at få det optimale ud af de penge, vores kunder er tvunget til at betale til os i vandafledningsbidrag. De kan ikke gå andre steder hen, for der er ikke andre leverandører. Det ser vi i højere grad som en skærpende forpligtelse end som et privilegium. Kunder skal have mest muligt miljø og værdi for de penge, de betaler til os,” forklarer Per Holm.

Prisen for Danmarks bedste udbud bliver uddelt på IKA’s årskonference i Bella Center torsdag den 26. januar. Du kan læse om de tre nominerede udbud til prisen her.